سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت های خاطرات ، زندگی نامه و بیوگرافی - مقاله

داستان نویسی خلاق: خاطرات در مقابل زندگی نامه در برابر بیوگرافی

نوشتن هر نوع داستان غیر داستانی می تواند کاری دلهره آور باشد. شما به عنوان نویسنده ، وظیفه دارید یک داستان واقعی بگویید و حقایق را تا جایی که می توانید با دقت به اشتراک بگذارید - ضمن اینکه تجربه را برای خواننده لذت بخش می کنید.

 

سه قالب اصلی برای بیان یک داستان غیر داستانی خلاق وجود دارد: خاطره نویسی ، زندگینامه و زندگی نامه. هر یک از آنها ویژگی های متمایز خود را دارد ، بنابراین درک تفاوت بین آنها مهم است تا اطمینان حاصل شود که در دامنه صحیح می نویسید.

 

خاطره

خاطرات مجموعه ای از خاطرات شخصی مربوط به لحظات یا تجربیات خاص در زندگی نویسنده است. خاطرات از دیدگاه نویسنده گفته می شود ، از نظر اول شخص نوشته می شود.

 

مشخصه مشخصی که خاطرات را از زندگی نامه و زندگی نامه جدا می کند ، دامنه آن است. در حالی که ژانرهای دیگر به کل جدول زمانی زندگی یک شخص توجه دارند ، خاطرات خود را در یک جنبه بنا می کنند ، مانند اعتیاد ، والدین ، ??نوجوانی ، بیماری ، ایمان و غیره.

 

آنها ممکن است از لحظات مختلف زندگی نویسنده داستان تعریف کنند ، اما باید مانند یک داستان منسجم بخوانند - نه فقط یک واقعیت دیگر.

 

"شما صدایی نمی خواهید که به سادگی حقایق را با خواننده مرتبط کند. شما صدایی می خواهید که به خواننده نشان دهد چه خبر است و او را با افرادی که در مورد آنها می نویسید در اتاق قرار دهید. " - کیوان لیون در نوشتن خاطره

برخلاف زندگی نامه و زندگی نامه ، خاطرات بیشتر به رابطه و احساس نویسنده درباره خاطرات وی می پردازند. خاطرات بیشتر شبیه یک رمان داستانی است تا یک واقعیت ، و باید شامل مواردی مانند گفتگو ، تنظیم ، توصیف شخصیت و موارد دیگر باشد.

 

نویسندگانی که به دنبال نوشتن خاطره هستند می توانند بینش ژانرهای داستانی و غیر داستانی را بدست آورند. اگرچه خاطرات یک داستان واقعی را روایت می کنند ، اما آنها بر روایت یک داستان جذاب مانند یک رمان متمرکز هستند. این به نویسندگان خاطرات کمی انعطاف بیشتری می بخشد تا داستان را برای تأثیر روایی کمی بهتر کنند.

 

با این حال ، شما باید گفتگوها و سناریوها را تا آنجا که می توانید دقیق ارائه دهید ، به خصوص اگر نگران دعاوی افترا و افترا هستید.

 

از نمونه های خاطرات مشهور می توان به غذا خوردن ، دعا کردن ، عشق توسط الیزابت گیلبرت و قلعه شیشه ای توسط ژانت والز اشاره کرد.

 

ویژگی های اصلی یک خاطره:

 

- نوشته شده در شخص اول POV از دیدگاه نویسنده

- در مقایسه با زندگی نامه و زندگی نامه کمتر رسمی است

- دامنه یا جدول زمانی باریک است

- بیشتر از واقعیت ها به احساسات و خاطرات بپردازید

- انعطاف پذیری بیشتر برای تغییر داستان برای اثر

 

 

 

زندگینامه

زندگی نامه مانند یک خاطره نویسی ، بازگویی نویسنده از زندگی خود است و در دیدگاه اول شخص گفته می شود ، و نویسنده را به شخصیت اصلی داستان تبدیل می کند.

 

زندگینامه ها همچنین داستانی غیر داستانی هستند ، بنابراین داستان ها واقعی هستند اما شامل عناصر داستان پردازی مانند یک قهرمان اصلی (نویسنده) ، یک درگیری مرکزی و گروهی از شخصیت های جذاب نیز می شوند.

 

برخلاف خاطرات ، زندگی نامه بیشتر به واقعیت ها متمرکز است تا احساسات. به همین دلیل ، یک همکار اغلب به پروژه می پیوندد تا نویسنده را در بیان واقعی ترین و عینی ترین داستان ممکن کمک کند.

 

در حالی که دامنه خاطرات محدود است ، یک زندگی نامه جزئیات کل زندگی نویسنده تا به امروز را شرح می دهد. زندگینامه اغلب از زمانی که نویسنده جوان است آغاز می شود و شامل تقویم دقیق ، وقایع ، مکان ها ، واکنش ها ، حرکات و سایر وقایع مرتبط در طول زندگی نویسنده است.

 

"در خاطرات بسیاری از افراد ، آنها از جوانی شروع می شوند ، اما این چنین نیست ،" من یک سگ گرفتم ، سپس یک ماهی گرفتیم ، و سپس یاد گرفتم کفش هایم را ببندم "... این نوع نیست از جزئیات - Linda Joy Meyers در خاطرات در مقابل زندگی نامه

تقویم زندگی نامه ای منظم است اما لزوماً به ترتیب تاریخ نیست. به عنوان مثال ، نویسنده ممکن است از زمان فعلی شروع کرده و از فلش بک استفاده کند یا ممکن است به صورت موضوعی رویدادها را سازماندهی کند.

 

زندگینامه نویسان از منابع اطلاعاتی بسیاری برای توسعه داستان مانند نامه ها ، عکس ها و دیگر یادگاری های شخصی استفاده می کنند. با این حال ، مانند یک خاطره ، حافظه شخصی نویسنده منبع اصلی است. منابع دیگر به سادگی داستان را غنی می کنند و تجربیات دقیق و جذاب را به نمایش می گذارند.

 

زندگینامه خوب شامل جزئیات خاصی است که فقط نویسنده می داند و با اتصال آن جزئیات به موضوعات ، موضوعات یا رویدادهای بزرگتر زمینه را فراهم می کند. این اجازه می دهد تا خواننده ارتباط شخصی تری با تجربه نویسنده داشته باشد.

 

از نمونه زندگینامه های مشهور می توان به کتاب خاطرات دختر جوانی از آن فرانک و من می دانم چرا پرنده در قفس آواز می خواند از مایا آنجلو اشاره کرد.

منبع سررسید و سالنامه: https://www.rathgraphic.com/

ویژگی های کلیدی زندگی نامه:

 

- نوشته شده در شخص اول POV از دیدگاه نویسنده ، گاهی اوقات با کمک یک همکار

- رسمی تر و عینی تر از خاطرات ، اما ذهنی تر از زندگی نامه ها است

- دامنه یا جدول زمانی گسترده ، اغلب کل زندگی نویسنده تا به امروز را پوشش می دهد

- بیشتر از احساسات به واقعیت ها متمرکز شوید

- نیاز به بررسی و تحقیق واقعیت گسترده تری نسبت به خاطرات دارد ، اما کمتر از شرح حال است

 

 

 

زندگینامه

بیوگرافی داستان وقایع و شرایط زندگی یک شخص است که توسط شخصی غیر از آن شخص نوشته شده است. معمولاً افراد در مورد یک شخصیت تاریخی یا عمومی زندگی نامه می نویسند. می توان آنها را با مجوز موضوع یا بدون آن نوشت.

 

از آنجا که نویسنده گزارش شخص دیگری را بیان می کند ، زندگی نامه ها همیشه از نظر شخص سوم شخص هستند و لحن رسمی و عینی تری نسبت به خاطرات و زندگینامه ها دارند.

 

مانند زندگی نامه ، بیوگرافی ها کل حوزه زندگی فرد را در بر می گیرد ، بنابراین باید شامل جزئیاتی درباره محل تولد وی ، سوابق تحصیلی ، سابقه کار ، روابط ، مرگ و موارد دیگر باشد.

 

بیوگرافی نویسان خوب در مورد زندگی یک شخص تحقیق کرده و مطالعه می کنند تا حقایق را جمع آوری کرده و از لحاظ تاریخی دقیق ترین و چند وجهی تجربیات یک فرد را ارائه دهند. بیوگرافی باید شامل جزئیات پیچیده ای باشد - بنابراین برای اطمینان از صحت ، تحقیقات عمیق لازم است.

 

"اگر شما اصولاً با شخصیت های تاریخی که مدتهاست درگذشته اند سر و کار دارید ، مشکلات حقوقی بسیار کمی وجود دارد ... اگر با یک مسئله حساس تر برخورد می کنید ... وکلا در سراسر ماجرا خزیده می شوند." - دیوید مارگولیک در مسائل حقوقی دارای شرح حال

با این حال ، زندگی نامه ها هنوز هم داستان نویسی خلاقانه محسوب می شوند ، بنابراین نویسنده توانایی تجزیه و تحلیل و تفسیر رویدادهای زندگی موضوع را دارد ، به دنبال معنی کار در آنها ، کشف اشتباهات ، حل اسرار ، اتصال جزئیات و برجسته کردن اهمیت دستاوردهای فرد یا فعالیت های زندگی

 

نویسندگان غالباً ترتیب ها را به ترتیب زمانی سازمان می دهند ، اما بسته به ایده اصلی کتابشان ، بعضی اوقات می توانند براساس مضامین یا دستاوردها یا موضوعات خاص سازماندهی کنند.

 

از نمونه زندگینامه های مشهور می توان به استیو جابز اثر والتر آیزاکسون و زندگی جاودانه هنریتا لاکس نوشته ربکا اسکلوت اشاره کرد.

 

ویژگی های کلیدی زندگی نامه:

 

- در مورد شخص دیگری ، اغلب افراد مشهور یا چهره عمومی ، نوشته شده و از نظر شخص سوم گفته شده است

- رسمی تر و عینی تر از هر دو خاطره و زندگی نامه

- دامنه یا جدول زمانی گسترده ، اغلب کل زندگی سوژه تا به امروز را پوشش می دهد

- فقط بر روی حقایق متمرکز شوید

 

- برای اطمینان از صحت ، به تحقیق دقیق و بررسی واقعیت نیاز دارد