سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا نویسندگان از کتابخانه اضطراری بایگانی اینترنت بسیار عصبانی ه

هفته گذشته گزارش های خبری شاد در NPR و نیویورکر منتشر شد: بایگانی اینترنت به تازگی سرویسی را به نام کتابخانه اضطراری ملی راه اندازی کرده بود که از آن هرکسی می توانست نسخه های دیجیتالی 1.4 میلیون کتاب را بدون لیست انتظار قرض کند. اما وقتی نویسندگان با عصبانیت در شبکه های اجتماعی واکنش نشان دادند ، ماجرا به سرعت از احساس خوب به خیلی خیلی پیچیده تبدیل شد.

 

"به خدا قسم ، اگر توانایی پرداخت آنها را ندارید ، یا کتابهای مورد نیاز شما در هیچ کتاب فروشی نیستند ، و به ویژه اگر شما در حال حاضر بیش از یک میلیارد دانش آموز و معلم در کلاس خود را تعطیل می کنید ، لطفا "،" جیل لپور "در وب سایت نیویورکر نوشت ،" ثبت نام کنید ، وارد شوید و وام بگیرید! "

 

"آنچه آرشیو اینترنت در حال حاضر انجام می دهد - اجازه بارگیری نامحدود از کتاب تحت حق چاپ ، که برای آنها پرداخت نکرده اند و هیچ حق قانونی ندارند - به عنوان یک کتابخانه خدمت نمی کند. این دزدی دریایی است ، "نویسنده شانان مک گوایر در توییتر پاسخ داد.

 

نویسندگان استدلال کردند ، کتابخانه اضطراری به هیچ وجه یک کتابخانه واقعی نبود. کاری که این کار انجام می داد نه تنها غیرقانونی بود بلکه در صورت نیاز بیشتر نویسنده منبع درآمد را از آنها می گرفت.

 

الکساندر چی نوشت: "به عنوان یک یادآوری ، هیچ نوع کمک برای نویسندگان ، کمک به کتابفروشان یا کمک ناشران وجود ندارد." "حق چاپ" اضطراری "بایگانی اینترنتی بسیاری از افراد را که در خطر وحشتناک قرار دارند به خطر می اندازد."

 

روز جمعه ، انجمن نویسندگان بیانیه ای منتشر کرد و کتابخانه اضطراری را به عنوان پرونده بایگانی اینترنتی با استفاده از بیماری همه گیر ویروس کرونا "به بهانه ای برای جلو بردن قانون کپی رایت به لبه های خود" ، متهم کرد. در همان روز ، انجمن ناشران آمریکایی خود را "مبهوت با حمله تهاجمی ، غیرقانونی و فرصت طلبانه آرشیو اینترنتی به حقوق نویسندگان و ناشران در میان همه گیر ویروس کرونا" معرفی کرد.

 

آرشیو اینترنتی در بیانیه ای دفاعی که روز دوشنبه منتشر کرد ، گفت: "هر دو بیانیه [از انجمن صنفی نویسندگان و AAP] حاوی نادرستی است که به طور گسترده در فضای مجازی پخش می شود." بایگانی اینترنتی ابراز داشت که هیچ کاری غارتگرانه و غیرقانونی انجام نمی دهد و به سادگی برای کمک به خوانندگان کشور در هنگام اضطرار ملی قدم برمی دارد.

 

در میان این همه رفت و برگشت ، خوانندگانی که فقط در خانه ماندن به دنبال دستیابی به کتاب هستند و این کار را بدون احتیاط انجام می دهند ، می توانند بخاطر گیج شدن آنها بخشیده شوند.

 

با اجرای سفارشات سرپناه و سایر دستورات فاصله اجتماعی در سراسر کشور ، بیشتر کتابخانه های عمومی درهای خود را بسته اند. و گرچه هنوز می توانید از طریق سیستم های کتابخانه عمومی به کتاب های الکترونیکی دسترسی پیدا کنید ، اما معمولاً باید خود را به لیست انتظار محبوب ترین کتاب ها اضافه کنید. اگر می خواهید کتاب بخرید ، آمازون در حال حاضر حمل و نقل بسته های غیر ضروری را در اولویت قرار نمی دهد و بسیاری از کتابفروشی های مستقل درهای خود را بسته اند. (اگرچه بسیاری از طریق پست از طریق پست باز می مانند یا از طریق bookshop.org در حال کار هستند.) بنابراین کجا می توانید برای رفع مشکلات کتاب خود بروید؟

 

بایگانی اینترنتی استدلال می کند که با کتابخانه اضطراری ، دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که همه کتابخانه های عمومی از نظر قانونی و قانونی انجام می دهند ، فقط لیست انتظار را حذف می کند. در همین حال ، نویسندگان استدلال می کنند که بایگانی اینترنت در حال گرفتن حقوقی است که بر خط اصلی آنها تأثیر می گذارد.

 

برای درک این مبارزه ، باید در مورد برخی از قانون کپی رایت تحقیق کنیم.

کتابخانه های سنتی ، کتابهای الکترونیکی خود را مستقیماً از ناشر مجوز می گیرند. کتابخانه اضطراری چنین نمی کند.

ناشران و کتابخانه ها مدتی پیش مدل کسب و کار برای کتاب های الکترونیکی را تهیه کردند. این به این شکل عمل می کند: کتابخانه ها می توانند کتاب های الکترونیکی را از ناشران مجوز دهند و آنها را به مشتریان اعطا کنند ، اما آنها پول قابل توجهی بیشتری نسبت به شخصی که خوانندگان کتاب الکترونیکی را مجوز می دهند پرداخت می کنند. (شما هرگز در واقع یک کتاب الکترونیکی خریداری نمی کنید - فقط مجوز خواندن کتاب الکترونیکی را خریداری می کنید.) و پرونده هایی که کتابخانه ها به آنها وام می دهند کدی را در خود جای داده اند که مراجعه به بیش از یک مراجعه کننده را برای آنها غیرممکن می کند - از این رو آن کتابخانه عمومی لیست های انتظار

 

ایده این است که این مدل به کتابخانه ها اجازه می دهد تا کتاب های خود را به صورت دیجیتالی در دسترس قرار دهند ، اما همچنین به ناشران ، و توسط نویسندگان برنامه های افزودنی ، می توانند بدون از دست دادن فروش ، هزینه کار خود را دریافت کنند. وقتی کتاب چاپی کتابخانه بسیار پرطرفدار است ، کتابخانه ها تمایل به خرید نسخه های بیشتری دارند و همچنین در صورت فرسودگی نسخه های چاپی ، آنها باید نسخه های جایگزین را سفارش دهند. ناشران می گویند که سیستم صدور مجوز کتابخانه کتابخانه ای که آنها راه اندازی کرده اند به آنها امکان می دهد که از این جریان درآمد با کتاب های دیجیتال تقلید کنند ، بنابراین نویسندگان و ناشران مجاز نیستند که یک کتاب به ویژه کتاب الکترونیکی کتابخانه خوب عمل کند.

 

مربوط

 

قرار بود دهه 2010 انقلاب الکترونیکی کتاب را به ارمغان بیاورد. هرگز کاملاً پیش نیامد.

اما بایگانی اینترنتی به همان روشی که کتابخانه های سنتی کار می کنند عمل نمی کند. آرشیو اینترنت در سال 1996 توسط بروستر کال ، مهندسی که موتور جستجوی الکسا (بعداً توسط آمازون خریداری شد) تاسیس شد ، هدف اعلام شده را تضمین دسترسی جهانی به تمام دانش است. این دستگاه Wayback Machine و Archive-It را نگهداری می کند که وب سایت های پاک شده را بایگانی می کند.

 

و این کتابها را به عنوان بخشی از پروژه Open Library خود بایگانی می کند ، یک پروژه منبع باز که به دنبال ایجاد یک صفحه وب برای هر کتابی است که تاکنون ایجاد شده است. اینجاست که همه چیز مشکل است.

 

همه کتابهای اینترنت بایگانی کتابهای چاپی هستند که از طریق خرید و بارگیری دریافت کرده اند ، که همه موافق هستند قانونی است. با این حال ، کاری که بایگانی اینترنت با آن کتابهای چاپ شده انجام می دهد کمی بحث برانگیزتر است: آنها را برای ایجاد پرونده های دیجیتالی خود اسکن می کند.

 

بنابراین وقتی بایگانی اینترنتی ، از طریق Open Library یا اکنون از طریق کتابخانه اضطراری ، به کاربر یک کتاب الکترونیکی اعطا می کند ، به او کتاب الکترونیکی قالب بندی شده و محدودی که برای مجوز از ناشری پرداخت کرده است ، به روشی که کتابخانه های عمومی سنتی پرداخت می کند ، نمی دهد. این یک فایل دیجیتال اصلی برای کاربر است که کاربر می تواند آن را به مدت دو هفته در دستگاه خود نگه دارد.

 

اکنون ، کتابخانه اضطراری این پرونده ها را بدون هیچ محدودیتی بیش از این محدودیت زمانی دو هفته در دسترس کاربران قرار داده است. این بدان معناست که دسترسی به هر کتابی که دوست دارند بدون هیچ گونه هزینه ای بیش از فروش اولیه نسخه چاپی چاپی چاپ شده به ناشران - یا به طور گسترده به نویسندگان - برای کاربران بسیار آسان شده است.

 

پس آیا این قانونی است؟ بستگی به این دارد که از چه کسی می پرسید

 

بایگانی اینترنت عمل خود را وام دیجیتال کنترل شده می نامد. انجمن نویسندگان می گوید این غیرقانونی است.

از سال 2018 ، موقعیت بایگانی اینترنت ، همانطور که در یک مقاله سفید توسط کتابدار تحقیقاتی دانشگاه دوک ، دیوید هانسن ، و کایل کورتنی ، مشاور حق چاپ هاروارد بیان شده است ، این است که پرونده های دیجیتالی آن تحت دکترین فروش اول و تحت استفاده عادلانه محافظت می شود. به گفته هانسن و کورتنی ، بایگانی اینترنتی دارای کتاب فیزیکی است که در حال تهیه پرونده دیجیتالی خود است ، مجاز است هر کاری را که می خواهد با آن کتاب فیزیکی انجام دهد ، به شرطی که اطمینان حاصل شود یک مالکیت یک به یک نسبت "وام". این اولین بخش آموزه فروش استدلال است: تا زمانی که بایگانی اینترنتی فقط به ازای هر نسخه از یک کتاب چاپی که در اختیار دارد ، هر بار یک پرونده دیجیتال را به یکباره وام می دهد ، این نظریه کاملاً روشن است. و بعلاوه ، چون بایگانی اینترنت همه کارها را برای پیشبرد اهداف دانش در سراسر جهان انجام می دهد ، اقدامات آن مورد استفاده عادلانه قرار می گیرد. این تئوری ، وام دیجیتال کنترل شده (CDL) نامیده می شود.

 

نویسندگان و ناشران این استدلال را به شدت رد کرده اند. در بیانیه سال 2019 ، انجمن ناشران آمریکا نوشت که Open Library "جایگزینهای مستقیم بازار را برای پیشنهادهای گسترده ناشران ، نه تنها برای نسخه های دیجیتالی بلکه برای نسخه های چاپی ، ایجاد می کند. بدل ها به هیچ وجه دگرگون کننده کار کپی شده یا استفاده از اثر کپی نشده نیستند. (به عبارت دیگر ، نوشتن یک تقلید مسخره برانگیز از موضوعی تحت حق چاپ ، تحت استفاده منصفانه خوب است ، اما فقط کافی است توزیع نسخه های رایگان اثر دارای حق چاپ دیگران را انجام دهید.)

انجمن نویسندگان در بیانیه ای در سال 2019 نوشت: "نویسندگان باید مانند دیگران برای کار خود غرامت بپردازند." نویسندگان کتاب تجارت حقوق یا خسارت ثابت دیگری دریافت نمی کنند. حق چاپ تنها ارز آنها است. عدم درک کتابخانه باز و سایر طرفداران CDL در درک اهمیت احترام به حق م authorsلفان تفکر عقب مانده ای است که در زیر حجاب کاذب پیشرفت گرایی پنهان شده است. ما باید جلوی این مزخرفات کنترل شده وام دیجیتال را بگیریم. "

 

چندین نویسنده اعلان حذف برای بایگانی اینترنت را برای کتابخانه باز و هفته گذشته برای کتابخانه اضطراری صادر کرده اند. برخی موفق به پایین آوردن کتابهای خود شدند ، اما طبق گفته انجمن نویسندگان ، بایگانی اینترنتی از حذف عناوین خاص به دلیل قابل قبول بودن همه آن در وام دیجیتال کنترل شده ، خودداری کرد.

 

اکنون ، ابتکار کتابخانه اضطراری نسبت مالکیت به وام را از استدلال آرشیو اینترنت خارج کرده است. با حذف لیست انتظار برای کتاب ها ، چندین نسخه دیجیتالی از کتاب را که فقط یک نسخه فیزیکی از آن را در اختیار دارد ، وام می دهد. با این حال ، آرشیو اینترنت در بیانیه ای در وب سایت خود اصرار دارد که فعالیت های آن همچنان تحت استفاده عادلانه و دکترین فروش اول تحت پوشش قرار گرفته و وام همچنان کنترل می شود زیرا کاربران فقط برای یک دوره دو هفته ای به پرونده دسترسی دارند.

 

انجمن صنفی نویسندگان پاسخ داد: "به سادگی هیچ قانونی برای اسکن و در دسترس قرار دادن نسخه های کامل کتابها در قانون وجود ندارد."

 

فرقی نمی کند که برای کتابخانه اضطراری چه اتفاقی بیفتد ، نویسندگان در صورت نیاز بیشتر به فروش خود از دست می دهند

بعید است هر نویسنده یا ناشری بایگانی اینترنتی را در بحبوحه همه گیر جهانی به دادگاه بکشاند. اما در این میان ، نویسندگانی که در حال تماشای کتابخانه اضطراری هستند و کتاب های خود را به صورت رایگان به مردم تحویل می دهند ، عصبانی هستند.

 

نویسندگان استدلال می کنند که کتابخانه اضطراری اساساً دزدی دریایی است و فروش قانونی آنها را کاهش می دهد. من در اینجا یادآوری می کنم که یک مغز کهکشان در اطراف توییتر شناور است که می گوید خلاقان باید از شکایت از دزدی دریایی دست بردارند زیرا این تبلیغات اساساً رایگان است و در واقع به فروش آنها کمک می کند. به نظر می رسد این برداشت تا حد زیادی به یک مطالعه اتحادیه اروپا از سال 2017 مربوط است که نشان می دهد دزدی دریایی دیجیتال بر فروش بازی های ویدیویی تأثیر نمی گذارد. با این حال ، مطالعات دیگر به نتایج پیچیده تری رسیده اند و در دنیای کتاب ، شواهد حکایت نشان می دهد که دزدی دریایی بیش از آن که به آن کمک کند ، آسیب می رساند.

 

صرف نظر از این ، اکثر نویسندگان این عقیده را دارند که با تلاش برای حفظ حقوق خود در مورد مالکیت معنوی که قبلاً برای آن دستمزد کمتری دریافت کرده اند ، بشر را از دسترسی به هنر و دانش منع می کنند - به ویژه در میان یک بیماری همه گیر و یک بحران اقتصادی همراه .

 

چاک وندیگ ، نویسنده ، در بیانیه ای در وبلاگ خود نوشت: "هنرمندان شبکه ایمنی ندارند." "ما بیکاری نداریم و به احتمال زیاد نمی توانیم در هرگونه کمک مالی کارگران شرکت کنیم. بیمه درمانی به تنهایی هزینه ای ناچیز است ، نیازی به ذکر نیست هزینه های مراقبت های بهداشتی که بیمه حتی از عهده آنها بر نمی آید. "

 

در این زمان ، نویسنده توییتر مارگارت اوون ، در صورت بارگیری کتابهای الکترونیکی از طریق سرویسی که کتابخانه یا فروشنده مجاز نیست ، "پول ما را برای هزینه های بیمارستان و / یا مراسم تشییع جنازه می گیرید."

 

وی ادامه داد: "این پول انحصاری نیست." "همه ما داستان هولناک در مورد جوان 17 ساله ای را دیدیم که به دلیل عدم بیمه برای برگشت از بیماری COVID درگذشت؟"

"چند نویسنده در حال بررسی صورتحساب بیمه ای هستند که اکنون نمی توانند پرداخت کنند؟"

 

تصحیح: نسخه قبلی این داستان می گوید که Brewster Kahle "Amazon"s Alexa" را ساخته است. کاهل موتور جستجوی الکسا را تأسیس کرد ، بعداً توسط آمازون خریداری شد ، اما روی دستیار Alexa آمازون کار نکرد.

منبع: https://nashremahi.com/

https://www.vox.com/culture/2020/4/2/21201193/emergency-library-internet-archive-controversy-coronavirus-pandemic