سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیرها و چربی شیر را بیشتر بشناسیم

چه چیزی شیرها را متمایز می‌کند؟ ویتامین‌ها، کلسیم و پروتئین در تمام شیرها یکسان است. اما تفاوت در چه چیزی است که حتی در یک برند، شیرها با پاکت‌ها و بسته‌بندی‌های متفاوت به بازار عرضه می‌شوند؟

بله! مهم‌ترین عامل در تفاوت شیر، میزان چربی موجود در آن است.

صحبت از چربی که می‌شود همه از آن فراری می‌شوند درست است که چربی معمولا به عنوان عاملی مخرب برای سلامتی و تناسب ‌اندام معرفی شده است اما بهتر است بدانیم که بدن هر انسانی تا حدی به این چربی نیاز دارد و نمی‌توان آن را به طور کلی از برنامه غذایی انسان حذف کرد.

این باور درباره شیرها نیز، باور کاملا درستی نیست. در ادامه، میزان چربی موجود در شیرها و تفاوت شیر کم‌چرب و شیر پرچرب را بررسی می‌کنیم.

 

چربی موجود در شیر خام

چربی موجود در شیر

شیر خام را اگر مدنظر قرار دهیم به‌عنوان شیری که چربی از آن حذف نشده است، دارای 2/5 تا 3 درصد چربی دارد. پرچرب‌ترین شیرهای موجود در بازار بیشتر از این مقدار چربی در خود ندارند. اما شیرهای کم‌چرب آن دسته از شیرهایی هستند که چربی آنها کم می‌شود. هرگز چربی موجود در شیرهای کم‌چرب به صفر نخواهد رسید.

کم‌ترین مقدار چربی برای شیر کم‌چرب 0/5 درصد است و مقدار چربی موجود در شیرهای پرچرب 2/5 تا 3 درصد است.

 

شیر کم‌چرب

شیر کم‌چرب از چه زمانی وارد زندگی انسان شد؟

تا قبل از جنگ‌ جهانی دوم مفهومی تحت عنوان شیر کم‌چرب وجود نداشت. تنها شیر کامل که امروزه شیر پرچرب محسوب می‌شود در دسترس همگان بود. تا اینکه اواسط قرن بیستم، موسسات پزشکی جهانی به مردم درباره موادغذایی اشباع شده از چربی هشدار دادند زیرا استفاده از این دست مواد غذایی می‌توانست باعث بیماری‌های قلبی و بسیاری بیماری‌های دیگر باشد.

این موضوع دلیل محکمی شد که در بازه‌ی سال‌های بین 1975 تا 2014 شیر کم‌چرب به لیست محصولات لبنی اضافه شود و تولید و عرضه به بازار شکل گیرد. مطرح شدن این موضوع نه‌تنها توانست رشد چشمگیری در فروش شیر کم‌چرب به وجود آورد؛ رشدی حدود 156 درصد، که باعث شد مصرف شیر پرچرب نیز به میزان 65 درصد کاهش پیدا کند.

 

شیر پرچرب یا کم چرب؟

شیر پرچرب یا کم چرب؟

شواهد علمی قابل استنادی برای ثابت کردن این نکته که تمام چربی اشباع شده در شیر مضر است، وجود ندارد.

از سال 1970 بر اساس تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده فرضیه‌ای مبنی بر مضر بودن چربی اشباع و احتمال بالا رفتن کلسترول با مصرف مواد غذایی حاوی چربی اشباع، مطرح شد.

اما به‌تازگی محققان این حوزه اعلام کردند که هیچ شواهد دقیقی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد.

نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که شیرهای کامل یا پرچرب برای سلامتی انسان مضر هستند و استفاده از شیرهای کم‌چرب اولویت است. اما این جمله به این معنی نیز نخواهد بود که الزاما شیرهای پرچرب بهتر هستند یا شیرهای کم‌چرب.

هر فرد با توجه به شرایط جسمانی و توصیه‌های پزشک خود باید درباره مصرف شیر تصمیم بگیرد. اما نکته‌ی قابل تامل در انتخاب شیرهای کم‌چرب و پرچرب، مقدار مواد مغذی موجود در آن‌ها است.

در جدولی این دو نوع شیر را با هم مقایسه می‌کنیم:

  شیر کامل( شیرپرچرب): شیر کم‌چرب:
کالری 148 83
چربی  8 گرم 0/2 گرم
چربی اشباع شده 6/4 گرم 1/0 گرم
امگا3 186 میلی‌گرم 5/2 میلی‌گرم
پروتئین 8 گرم 8 گرم
کربوهیدرات 12 گرم 12 گرم
کلسیم 270 میلی‌گرم 300 میلی‌گرم
پتاسیم 322 گرم 382 میلی‌گرم
ویتامین D 97 UI 100 UI

 

همان‌طور که در جدول بالا مشخص است، محتوای مواد مغذی در هر دو شیر متفاوت

با اینکه ماهیت هر دو شیر است، اما میزان چربی در ویتامین‌ها و مواد مغذی آن نیز تاثیرگذار است.

 

تفاوت شیر کم‌چرب و پرچرب

سه تفاوت مهم در شیرهای کم‌چرب و پرچرب:

امگا3:

بیشترین تفاوت در میزان امگا3 موجود در شیر است که به‌طور چشم‌گیری در شیر پرچرب بیشتر است. اهمیت و تاثیر اسیدهای چرب امگا3 در سلامتی افراد را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا مزایای زیادی برای بدن دارد؛ از جمله،  سلامت قلبی و مغز و کاهش خطر ابتلا به سرطان.

ویتامینD:

میزان ویتامین D موجود در شیر نیز بسته به میزان چربی آن می‌تواند متفاوت باشد.

چربی در شیر به این دلیل دارای اهمیت است که ویتامینD جزو ویتامین‌های محلول در چربی است و طبیعی است به هر میزانی چربی بیشتر باشد ویتامین D بیشتری در آن حل می‌شود.

کالری:

کالری، مفهومی است که در سال‌های اخیر بیش از پیش اهمیت یافته و در زندگی روزمره مردم پررنگ شده است. مشخص است که هرچه میزان چربی و قند مصنوعی در یک محصول صنایع غذایی کمتر باشد، کالری کم‌تری هم وارد بدن خواهد کرد.

از مقایسه کالری‌های موجود در شیرهای کم‌چرب و پرچرب نیز می‌توان دریافت که شیرهای کم‌چرب اساسا کالری کم‌تری وارد بدن ما می‌کنند.

 

یک لیوان شیر پرچرب

آیا یک لیوان شیر پرچرب ما را چاق خواهد کرد؟

در بخش قبلی مقاله با هم درباره کالری موجود در شیر خواندیم. الزاما کم‌کالری بودن یا پرکالری بودن نمی‌تواند دلیل موجه و کاملی برای چاق شدن یا لاغرشدن در افراد مختلف باشد.

استفاده از شیر پرچرب دلیلی برای چاق‌تر شدن شما نیست اما اگر به دنبال کاهش وزن هستید قطعا استفاده از شیرهای کم‌چرب با کالری و چربی کم‌تر انتخاب بهتری برای شما هستند.

 

مصرف شیر پرچرب

شیر پرچرب برای چه کسانی مفید است؟

شیرپرچرب به اندازه‌ی بارمعنایی منفی که در اسمش نهفته است مضر نیست.

در واقع شیرهای پرچرب همان شیرهای کامل هستند که فقط چربی اولیه از بافت آن‌ها خارج نشده است.

اما این شیر برای عده‌ای می‌تواند کاملا مفید و ضروری محسوب شود.

کودکان و نوجوانان، آن‌ دسته از افرادی هستند که استفاده از شیر پرچرب نه‌تنها برای آن‌ها مضر نیست که فوایدی نیز دربردارد.

کودکان تقریبا 30 درصد از انرژی خود را از چربی موجود در شیرها دریافت می‌کنند و همچنین افراد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان، با مصرف شیر کامل می‌توانند بخش زیادی از انرژی لازم را از چربی موجود در شیرهای پرچرب دریافت کنند.

 

مصرف شیر

کلام آخر:

استفاده از هر دو نوع شیر می‌تواند انتخاب درستی در رژیم غذایی باشد، به‌ این شرط که درست و متناسب با شرایط افراد در نظر گرفته شده باشد. هرکدام از این شیرها مزایا و معایبی دارند که با در نظر گرفتن شخص و در موقعیت‌های مختلف می‌توانند مفید یا مضر واقع شوند.

پس نمی‌توان هیچ نظری درباره برتری یکی نسبت به دیگری صادر کرد و این تصور عمومی نسبت به خرید شیرهای پرچرب و کم‌چرب را می‌توان رد کرد زیرا هیچ اساس و پایه علمی ندارد.

https://alis.ir/learn-more-about-milk-and-milk-fat/

https://milklife.com/articles/nutrition/types-of-dairy-milk

واقعیت ها را بدست آورید: انواع شیر توضیح داده شده

لیست خرید خود را بررسی کنید - در این هفته چند گالن شیر قصد خرید برای شما و بچه های خود دارید؟ انواع شیر را خریداری می کنید؟ اگر شما مانند اکثر آمریکایی ها هستید ، در یخچال خود شیر دارید ، اما چه نوع شیر می نوشید؟

 

هنگامی که شما در مورد لبنیات خرید می کنید ، انواع اولیه شیر موجود شیر کامل (3.25? چربی شیر) ، شیر کم چرب (2?) ، شیر کم چرب (1?) و شیر بدون چربی است که همچنین به عنوان شیر چربی نیز شناخته می شود. هر یک از آنها نه ماده مغذی اساسی شامل 8 گرم پروتئین با کیفیت بالا را تهیه می کند. انواع شیر براساس درصد چربی شیر یا مقدار چربی موجود در شیر از نظر وزن متفاوت است. این درصد ها در بسته بندی و با رنگ های مختلف درپوش ذکر شده است تا شیر را در یک نگاه نشان دهیم.

 

در حالی که مقدار چربی شیر بر تعداد کالری و چربی در هر وعده تأثیر می گذارد ، تمام شیرها - از چربی آزاد تا کم چربی تا شیر بدون ارگانیک و بدون لاکتوز - یک ماده غذایی ساده و سالم و سرشار از مواد مغذی است. دانستن انتخاب های شما و تفاوت های آنها می تواند به شما در تعیین مناسب ترین نوع شیر برای هر یک از اعضای خانواده کمک کند.