سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پنج نکته ساده برای یادداشت برداری موثر در یک سخنرانی

1. آماده شوید

متن های پیش زمینه ای را که پیشنهاد شده بخوانید ، یادداشت های خود را از سخنرانی ها یا کلاس های قبلی در این دوره بخوانید تا بتوانید به راحتی مکان این جلسه را در الگوی کلی موضوع قرار دهید. حداقل ، با برنامه درسی دوره بررسی کنید که چه موضوعی را در کلاس پوشش خواهید داد و مرکزیت آن در موضوع کلی دوره چیست.

 

با تمام وسایل مورد نیاز خود به موقع وارد شوید. به نظر واضح است ، اما اگر دیرتر و سرحال شوید ، فقط متوجه شوید که دفترچه یادداشت خود را فراموش کرده اید یا جوهر تمام شده قلم خود را از دست داده اید ، نمی توانید به طور کامل بر روی موارد گفته شده تمرکز کنید و به طور بالقوه از دست خواهید داد موارد مهم یادداشت های شما و همچنین ایجاد اختلال در همکاران شما.

 

2. گوش کنید

نکته مهم در یادداشت برداری ، درک و فهم است. درک اینکه یک سخنرانی هنگام نشستن به آن گوش می دهید ، آسان تر از آن است که بخواهید دوباره آن را از یادداشت های نیمه فهمیده دوباره بسازید. گوش دادن همزمان به سخنران و نوشتن نکات کلیدی مهارتی نیست که به راحتی برای اکثر افراد به وجود بیاید اما پرورش این امر برای تبدیل شدن به یک یادگیرنده واقعاً مهم بسیار مهم است.

 

عبارات ، تغییرات صدا و نشانه های دیگر ، بعضاً غیر کلامی را که سخنران از آنها برای برقراری ارتباط استفاده می کند و از نکات کلیدی جلسه هستند ، انتخاب کنید. اینها مهمترین چیزهایی هستند که باید در یادداشت های خود وارد شوید ، بنابراین نمی خواهید آنها را از دست بدهید.

 

شنونده فعال باشید. به آنچه گفته شده فکر کنید. چگونه نقاط مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؟ ارتباط مباحث مطرح شده در این سخنرانی با موضوعاتی که در جلسات گذشته یا در کتابهایی که خوانده اید ، بحث شده است؟ اطمینان حاصل کنید که درک خود از این ارتباطات و روابط را در یادداشت های خود رونویسی می کنید.

 

از پرسیدن سوال نترسید اگر چیزی برای شما روشن نیست ، بخواهید توضیح داده شود. 75 درصد از یادگیری شما در کلاس اتفاق می افتد ، بنابراین درک هرچه بیشتر در این مرحله مهم است. همچنین این امر باعث می شود که یادداشت های کلاس شما هنگام بازنگری و نوشتن تکالیف بسیار مفیدتر باشد.

 

3. فقط آنچه لازم است بنویسید

همه چیز در یک جلسه سخنرانی یا سمینار از اهمیت یکسانی برخوردار نخواهد بود. احتمالاً سه یا چهار نکته اصلی وجود دارد که توسط یک موضوع مشترک به هم پیوند می خورند و شاید نیم دوازده مورد فرعی مربوط به هر یک از این موارد باشد. بقیه کلاس ممکن است تصاویر ، مثال ها ، تمرینات ، تعاملات دانش آموزان و پاسخ به س questionsالات و غیره باشد. سعی نکنید سعی کنید هر کلمه یا جزئیات را یادداشت کنید. در صورت لزوم ، نکات اصلی را با عنوان های فرعی ضبط کنید و اگر وقت آن را دارید با کلمات خود توضیح دهید. اگر وقت ندارید ، زیر نقطه مورد نظر یک فضای خالی و یک حاشیه یا یادداشت کوچک در حاشیه بگذارید تا به شما یادآوری کند بعداً دوباره از آن نقطه بازدید کنید.

 

4. یادداشت های خود را سازماندهی کنید

یادداشت های زیبا و کاملاً واضح برای یادگیری م necessaryثر ضروری نیستند ، اما اگر می خواهید در آینده بتوانید آنها را درک کنید ، برخی از سطح سازمان مفید است. سیستمی از برجسته سازی عناوین و عنوان های فرعی (با استفاده از نقاط گلوله ، زیر خط زدن ، ایجاد تورفتگی و غیره) ایجاد کنید که برای شما حس بصری داشته باشد و از سخنرانی به سخنرانی به آن پایبند باشید.

 

سعی کنید با استفاده از اختصارات و نمادها در یادداشت های خود نیز سازگار باشید. اگر می توانید سیستم مختصر خود را توسعه داده و استفاده کنید ، می توانید یادداشت برداری خود را سرعت بخشید اما این فقط یک روش مفید است اگر بتوانید بعداً بخواهید آن کد را رمزگشایی کنید.

 

سعی نکنید نوشتن بیش از حد در یک صفحه را شلوغ کنید ، یا نوشتن خود را آنقدر کوچک کنید که قابل خواندن نباشد. از کاغذی که لازم دارید برای بیان تمام ایده های سخنرانی به شکل واضح و قابل خواندن استفاده کنید. اگر به شما کمک می کنند تا ایده های خود را درک کنید ، نمودارها را بکشید یا از نمودارهای جریان یا نقشه های ذهنی استفاده کنید.

 

پیروی از سیستم کرنل برای نوشتن یادداشت ها نیز می تواند کارایی و اثر بخشی روش یادداشت برداری را افزایش دهد. این شامل گذاشتن یک حاشیه در سمت چپ صفحه ، تقریباً 1/3 از کل عرض صفحه است و فقط نوشتن یادداشت های خود در سمت راست آن حاشیه در طول کلاس است. سومین صفحه در سمت چپ حاشیه اختصاص داده شده برای بیرون کشیدن ایده ها و مضامین اصلی از یادداشت ها است که بعداً می خواهید آنها را مرور کنید.

سررسید و سالنامه 1400 رث گرافیک

5. مرور کنید

زیبایی سیستم کرنل این است که نیازی به نوشتن مجدد یادداشت های خود نیست ، بنابراین باعث صرفه جویی در وقت و خستگی می شود! لازم است که یادداشت های خود را ظرف 24 ساعت از زمان ایجاد اصلی خود مرور کنید. خواندن مجدد مدت کوتاهی پس از نوشتن یادداشت به این معنی است که به احتمال زیاد آنها را بخاطر می آورید و آنها را درک خواهید کرد ، بنابراین روند بیرون کشیدن ایده های اصلی سخنرانی در ستون سمت چپ برگه های یادداشت شما بسیار نرم تر خواهد بود.


تا آنجا که ممکن است ، هدف خود را بنویسید و خلاصه آنچه که نکات اصلی سخنرانی برای شما بوده است را با کلمات خود بنویسید. روابط متقابل و هر عامل دیگری که باعث یادآوری یا درک مطلب شما می شود ، استرس ایجاد کنید.


این ستون سمت چپ بعنوان یک خلاصه کوتاه از جلسه عمل می کند که می توانید برای استفاده در شرایط امتحانی یاد بگیرید یا اطمینان حاصل کنید که مسائل مطرح شده در یک سخنرانی را کاملاً درک کرده اید.


دوباره خواندن یادداشت های خود قبل از جلسه بعدی روند را به طور کامل حل می کند و به شما کمک می کند تا یادگیری و درک مطلب را تقویت کنید.